Ik heb ongeveer 10 jaar samengewerkt met Babak op het Entreecollege in Tilburg.
Babak was daar een “Pedagogisch beveiliger”.
Op deze school zitten 2 verschillende doelgroepen:
- Jongeren van 16 tot 26 die om allerlei redenen zijn uitgevallen in het vervolgonderwijs.
Deze jongeren hebben uiteenlopend gedrag, soms kwetsbaar, soms gevaarlijk. - Naast deze doelgroep is er ook de doelgroep NT2. Dit zijn jongeren die nog maar kort in Nederland zijn en op het Entreecollege nog tijd krijgen om de taal te leren.
Totaal waren het zo’n 250 leerlingen elk schooljaar, die door Babak allemaal werden gekend.
Zijn taken:
- een respectvolle, doch duidelijke omgang met de leerlingen.
- een luisterend oor zijn.
- ingrijpen bij calamiteiten.
- opvoedkundig bijdragen aan het schoolklimaat.
- de leerling en de docenten een veilig gevoel geven.
- andere bijkomende taken.
Babak gaf iedereen een vertrouwd gevoel, kon leerlingen aanspreken op hun gedrag, zonder het vertrouwen van de leerling te schaden.
Hij kon ingrijpen bij gevechten, zonder dat de leerling boos op hem bleef.
We hebben er allemaal veel last van gehad toen hij besloot bij ons weg te gaan. Een vervanger was zomaar niet gevonden.
Carmy Schellekens
NT2-docent
COA Oisterwijk